•  
    Rob Adams

    Rob Adams is oprichter en eigenaar van Six Fingers, een bedrijf dat zich specialiseert in branchmarking®: het inzetten van succesvolle cases uit andere branches. Waarom het wiel opnieuw uitvinden als het elders al draait? Voor ieder probleem bestaat al een oplossing, het is alleen zaak deze te vinden. Daarmee helpt Six Fingers bedrijven.
    Rob heeft ervaring opgedaan als marketingstrateeg, communicatie-adviseur en marktonderzoeker in diverse branches. In 2008 schreef hij ‘Branchmarking. Over inspiratie, ideeën en innovatie.’ In 2010 verscheen ‘Ga Vreemd! En onderscheid je door branchevreemd te innoveren.
  •  

    Bij het oplossen van problemen proberen bedrijven vaak van hun specifieke situatie naar specifieke oplossingen te gaan. Dat gebeurt met trial-en-error of uitgebreide creatieve “heisessies”. Mensen komen dan met oude oplossingen of ze moeten onder tijdsdruk iets bedenken wat niet werkt. Rob Adams en zijn bedrijf Six Fingers pakken het anders aan: zij hakken het probleem in deelproblemen en kiezen een gestructureerde benadering die niet alleen afhankelijk is van creatieve ingevingen.

    Abstracte benadering
    Hoe krijg je cola uit een flesje, zonder je handen te gebruiken? Standaard levert deze vraag 4 antwoorden op: 1) iemand anders vragen, 2) door een rietje, 3) ik schop hem om of 4) ik hou hem tussen mijn tanden en gooi hem achterover. Maar: als je het probleem abstract benadert en kijkt hoe men vloeistoffen kan verplaatsen, zijn er wel veertig technologische oplossingen. Eén zo’n oplossing is.

  •  

    bijvoorbeeld absorptie, denk aan een kattenbakmengsel of tampons. Zo kom je door abstracter denken tot een veel breder oplossingskader met technieken die ook nog eens werken.

    Datzelfde gaat op voor management, marketing of strategie-ontwikkeling. Dat is benchmarking: je kijkt als bedrijf naar de concurrent en kopieert en steelt wat er te stelen valt. Daardoor ga je er alleen maar meer op lijken. Als je je echt wilt onderscheiden, is het zinniger om naar bedrijven te kijken die sterk vooroplopen op het gebied van een probleem of deelprobleem gebied van je, waar dan ook ter wereld. Zo kom je tot relevante innovatie en nieuwe strategieën.  

    ICT en media
    Een voorbeeld van samenwerking
    tussen zorg en ICT en media is
    ‘Akoestische stress-detectie‘  >
    Onderwijs en wetenschap
    Een voorbeeld van samenwerking tussen
    zorg en onderwijs en wetenschap is
    ‘Een vruchtbare samenwerking!‘  >
    Bouw en techniek
    Een voorbeeld van samenwerking
    tussen zorg en bouw en techniek is
    ‘De zorginstallateur‘  >
    Overheid
    Een voorbeeld van samenwerking
    tussen zorg en overheid is
    ‘Werk is het beste medicijn‘  >
    Land- en tuinbouw
    Een voorbeeld van samenwerking
    tussen zorg en land- en tuinbouw is
    ‘Een vruchtbare samenwerking!‘  >
    Creatieve industrie
    Een voorbeeld van samenwerking
    tussen zorg en de creatieve sector is
    ‘The Tattoo King in de operatiekamer‘  >
    Industrie en bedrijfsleven (mkb)
    Een voorbeeld van samenwerking tussen
    zorg en industrie en bedrijfsleven (mkb) is
    ‘De bedpan en het MKB‘  >
Mijn boekenleggers
INHOUD  THEMA DOSSIER  #1 2012
Mijn gegevens
Colofon
Contact